Gedragsregels
Annelies header.jpg Drone foto Matthijs 1 header.jpg Drone foto Matthijs 3 header.jpg header dames 1-21920 x 1000.jpg header dames 1-3 1920 x 1000.jpg Header foto 3.jpg Header foto 4.jpg header image007.jpg Header2 heren1.jpg Header3 heren1.jpg headers hcz 1920x1000 - (1).jpg headers hcz 1920x1000 - (10).jpg headers hcz 1920x1000 - (12).jpg headers hcz 1920x1000 - (2).jpg headers hcz 1920x1000 - (5).jpg headers hcz 1920x1000 - (6).jpg headers hcz 1920x1000 - (7).jpg headers hcz 1920x1000 - (8).jpg
 

Gedragsregels

Inleiding

Hockeyclub Zwolle (HC Zwolle) staat als vereniging voor een veilige en betrouwbare sportomgeving waar iedereen, in het bijzonder de jeugd, met plezier kan hockeyen. Als bestuur vinden we het belangrijk om de kans op grensoverschrijdend gedrag zo klein mogelijk te maken.

Het bestuur van HC Zwolle heeft daarom verschillende acties ondernomen om te waarborgen dat iedereen zich binnen HC Zwolle thuis en welkom voelt en om uit te dragen dat discriminatie, pesten, intimidatie en grensoverschrijdend gedrag niet worden getolereerd binnen HC Zwolle. Zo zijn er gedragsregels opgesteld, zijn er protocollen gemaakt, is de Commissie Sportiviteit en Respect aangesteld, is er een Tuchtcommissie en is er preventief beleid opgemaakt ter voorkoming van grensoverschrijdend gedrag.

Een veilig sportklimaat bouwen we immers samen. Of je nu bestuurder, speler, coach, scheidsrechter, ouder of toeschouwer bent, iedereen op en rond het hockeyveld heeft hierin een rol. Als handvatten voor dit gedrag kent HC Zwolle de volgende gedragsregels.

Gedragsregels

De gedragsregels geven de spelregels die gelden bij HC Zwolle en op en rond het complex. Ze zijn vastgesteld door het bestuur van HC Zwolle. Uiteraard gelden daarnaast, zoals overal, de gewone fatsoensnormen en omgangsvormen altijd en voor iedereen, zowel tijdens het hockeyspel - de wedstrijd en de training - als ervoor en erna.

Tijdens de hockeywedstrijden gelden natuurlijk ook de spel- en arbitrageregels van de Koninklijke Nederlandse Hockeybond (KNHB), alsmede hetgeen de KNHB onder de noemer ‘Sportief & Respectvol’ (normen en waarden in de hockeysport) uitdraagt. Meer informatie hierover is terug te vinden op de website van de KNHB.

Binnen HC Zwolle vormen de volgende vuistregels voor het handelen van iedereen op onze club:

1. Iedereen gedraagt zich sportief en respectvol

2. We respecteren elke beslissing van de scheidsrechter

3. Hockey is een teamsport, we kunnen op elkaar rekenen

4. We spreken elkaar aan op onsportief of ongewenst gedrag

5. We houden de club en velden schoon, rook- en drugsvrij en alcoholvrij voor minderjarigen

Om als vereniging een veilige sportomgeving voor iedereen te kunnen bieden hebben we deze vuistregels uitgewerkt in de volgende gedragsregels van HC Zwolle:

Zo doen wij het bij HCZ

In het veld:

  • shake hands: wens iedereen een prettige wedstrijd
  • iedereen gedraagt zich sportief en respectvol naar teamgenoten, de tegenstander en de scheidsrechters
  • de scheidsrechters hebben altijd gelijk
  • bedank de scheidsrechters en tegenpartij na afloop van de wedstrijd

Langs de lijn:

  • moedig positief aan met respect voor alle spelers; óók die van de tegenstander
  • respecteer de beslissing van de scheidsrechters
  • laat coachen over aan de coach
  • spreek elkaar hierop aan

Op de club:

  • wees zuinig op alle spullen, van jezelf, van een ander en van de club
  • ruim je rommel op; zowel op het veld, langs de lijn, in het clubhuis en in de kleedkamer
  • we houden de club rook- en drugsvrij
  • alcohol drinken we alleen als we 18+ zijn

Deze gedragsregels vind je hier.

Daarnaast kennen we de gedragsregels grensoverschrijdend gedrag, die verderop worden besproken.

Pestprotocol

In het pestprotocol staan alle afspraken die zijn gemaakt om pestgedrag te voorkomen en op te lossen. Het pestprotocol vind je hier.

Preventief beleid

Preventief beleid, zoals het beleid met betrekking tot de Verklaring Omtrent Gedrag (VOG) voor vrijwilligers en een aannamebeleid met betrekking tot bijvoorbeeld nieuwe trainers en vrijwilligers zorgt voor het borgen van een veilig sportklimaat aan de voorkant.

Onder het preventieve beleid van HC Zwolle vallen de volgende onderwerpen:

•Aannamebeleid

•VOG voor vrijwilligers

•Commissie Veilig Sportklimaat (VSK), die de tuchtregels handhaaft

•Vertrouwenscontactpersonen (vertrouwenscommissie)

Sancties

Soms komt het voor dat overtredingen van de gedragsregels dermate ernstig, ingrijpend of langdurig van aard zijn, dat sanctionering oftewel 'straffen' nodig is. Het beoordelen en bestraffen van die overtredingen is door het bestuur gedelegeerd aan de Commissie VSK. De Commissie VSK zal aan de hand van de beschikbare rapportage aangaande de overtreding, het beleid, vergelijkbare zaken en overige omstandigheden steeds beoordelen of een sanctie moet worden opgelegd en zo ja, welke sanctie dat is. De sancties zijn het uiterste middel dat binnen HC Zwolle wordt ingezet.

Binnen HC Zwolle kunnen de volgende sancties worden opgelegd:

·schriftelijke waarschuwing

·berisping

·boete

·(voorwaardelijke) schorsing voor korte of lange tijd

·opzegging van lidmaatschap

Daarnaast kan de commissie VSK het bestuur adviseren om aangifte te doen bij de politie wanneer naar haar mening sprake is van een strafbaar feit.

Gedragsregels grensoverschrijdend gedrag

Hockeyclub Zwolle (HC Zwolle) hanteert de door het NOC*NSF opgestelde gedragsregels voor sportbegeleiders. Die regels zijn door alle landelijke sportbonden onderschreven. De regels zijn gemaakt om de risico's op ongewenst gedrag te verkleinen en ze fungeren als toetssteen voor het gedrag van begeleiders en sporters in concrete situaties.

Onder "begeleider” valt in ieder geval iedereen die als coach, trainer, manager, scheidsrechter of "rij-ouder” een minderjarige of gehandicapte sporter begeleidt.

•De begeleider moet zorgen voor een omgeving en een sfeer waarbinnen de sporter zich veilig voelt.

•De begeleider onthoudt zich ervan de sporter te bejegenen op een wijze die de sporter in zijn waardigheid aantast, én verder in het privéleven van de sporter door te dringen dan nodig is voor het gezamenlijk gestelde doel.

•De begeleider onthoudt zich van elke vorm van (machts-)misbruik of (seksuele) intimidatie tegenover de sporter. Seksuele handelingen en seksuele relaties tussen de begeleider en de minderjarige sporter zijn onder geen beding geoorloofd en worden beschouwd als seksueel misbruik.

•De begeleider mag de sporter niet op een zodanige wijze aanraken dat de sporter en/of de begeleider deze aanraking naar redelijke verwachting als seksueel of erotisch van aard zal ervaren, zoals doorgaans het geval zal zijn bij het doelbewust aanraken van geslachtsdelen, billen en borsten.

•De begeleider onthoudt zich van seksueel getinte verbale uitlatingen.

•De begeleider zal tijdens training(stages), wedstrijden en reizen gereserveerd en met respect omgaan met de sporter en met de ruimte waarin de sporter zich bevindt, zoals de kleedkamer of de hotelkamer.

•De begeleider heeft de plicht de sporter te beschermen tegen schade en (machts-) misbruik als gevolg van seksuele intimidatie. Daar waar bekend of geregeld is wie de belangen van de (jeugdige) sporter behartigt, is de begeleider verplicht met deze personen of instanties samen te werken, opdat zij hun werk goed kunnen uitoefenen.

•De begeleider zal de sporter geen (im)materiële vergoedingen geven met de kennelijke bedoeling tegenprestaties te vragen. Ook aanvaardt de begeleider geen financiële beloning of geschenken van de sporter die in onevenredige verhouding tot de gebruikelijke dan wel afgesproken honorering staan.

•De begeleider zal er actief op toezien dat deze regels worden nageleefd door iedereen die bij de sporter is betrokken. Indien hij gedrag signaleert dat niet in overeenstemming is met deze regels zal hij de betreffende persoon daarop aanspreken en zo nodig verdergaande maatregelen nemen, zoals het indienen van een klacht bij de daarvoor aangewezen instantie.

In die gevallen waarin de gedragsregels niet (direct) voorzien, ligt het binnen de verantwoordelijkheid van de begeleider om in de geest hiervan te handelen.

En anders...?

Wanneer sprake is van ongewenst gedrag waarbij een lid, trainer, coach, manager, vrijwilliger, een ouder dan wel een andere betrokkene zich niet aan onze normen, waarden en afgesproken gedragsregels houdt, kan een betrokkene of het bestuur van HC Zwolle dit ongewenste gedrag voorleggen aan de Vertrouwenscommissie of de Commissie VSK.

 

Preventief Beleid

Aannamebeleid

Om een veilig sportklimaat te waarborgen, hanteert HC Zwolle voor alle bestaande en nieuwe trainers en vrijwilligers een aannamebeleid. Dit heeft een preventieve werking.

Het aannamebeleid heeft de bedoeling om personen met verkeerde bedoelingen af te schrikken. Daarnaast geeft het een signaal richting ouders en sporters dat HC Zwolle het als vereniging belangrijk vindt om na te gaan wie ze in huis haalt.

Dit aannamebeleid bestaat uit drie onderdelen, die hieronder ieder nader worden toegelicht.

Referentie check

Voordat nieuwe trainers en vrijwilligers een functie gaan vervullen binnen de club, worden referenties gecheckt bij de vereniging waar hij of zij vandaan komt. Op deze manier wordt nagegaan of er iets is voorgevallen waardoor hij of zij daar is weggegaan. Dit kan namelijk ook iets kleins zijn, wat niet tot veroordeling of een aantekening heeft geleid, maar wat wel belangrijk is om te weten. Dit geldt met name voor nieuwe trainers die in dienst treden. Maar dit beleid wordt ook toegepast op een vrijwilliger die een grote rol gaat spelen binnen de vereniging.

Ondertekenen gedragsregels

De gedragsregels grensoverschrijdend gedrag én gedragsregels HC Zwolle worden ondertekend door de nieuwe trainer en/of vrijwilliger, opdat hij/zij weet hoe we binnen HC Zwolle met elkaar omgaan en zich daaraan ook committeert.

Verklaring Omtrent Gedrag (VOG) tonen

Personen vanaf 16 jaar die binnen HC Zwolle een functie willen vervullen, dienen een VOG te overleggen. Op deze manier wordt zoveel mogelijk uitgesloten dat gedragingen van een persoon in het verleden een probleem vormen voor de toekomst. De VOG wordt aangevraagd als de persoon voldoet aan één of meerdere van de volgende criteria:

·Een persoon die meer dan incidenteel een (vrijwilligers)functie gaat vervullen binnen HC Zwolle;

·Een persoon die een betaalde functie gaat vervullen binnen de club;

·Iedereen die direct en indirect met jeugdleden werkt zoals coaches, trainers, managers, leden van tuchtcommissie, coördinatoren, bestuursleden, vertrouwenspersonen, commissieleden etc.

·Iedereen de toegang heeft tot financiële middelen (bijv. bankrekeningen) van HC Zwolle.

Een VOG is gratis voor vrijwilligers. Als iemand geen VOG krijgt van het Ministerie of weigert een VOG aan te vragen, dan kan deze persoon geen functie binnen HC Zwolle vervullen.

De VOG: hoe werkt het?

Hockeyclub Zwolle (HC Zwolle) staat als vereniging voor een veilig en betrouwbaar sportklimaat waar iedereen, jeugdleden in het bijzonder, met plezier kan hockeyen. Om deze reden is het voor alle personen werkzaam voor en binnen de vereniging verplicht een VOG te overleggen. Dit geldt dus zowel voor vrijwilligers als personen in loondienst (trainers, coaches, trainer-coaches, technisch managers etc.). HC Zwolle streeft hiermee naar een omgeving waar grensoverschrijdend gedrag voorkomen wordt. Dit preventieve middel richt zich zowel op het preventief beleid seksuele intimidatie als een preventief beleid t.a.v. misbruik financiële middelen.

Binnen het bestuur is de secretaris verantwoordelijk voor de inhoud van het beleid VOG en het tijdig (blijven) signaleren en voldoen aan de overeengekomen spelregels. Het bestuur benoemt desgewenst de vrijwilliger(s) die de uitvoering en het volgen van de VOG namens het bestuur als taak op zich neemt/nemen.

VOG

Een Verklaring Omtrent Gedrag is een verklaring van het Ministerie van Justitie en Veiligheid (gedelegeerd aan Justis) waaruit blijkt dat het gedrag uit het verleden van een persoon niet heeft geleid tot een strafrechtelijke veroordeling en als zodanig geen bezwaar oplevert voor het gevraagde doel of de rol die de vrijwilliger binnen de vereniging gaat vervullen.

Geldigheid

Het bestuur van HC Zwolle heeft de geldigheidsduur van een VOG vastgesteld op 5 jaar. Als een VOG is verlopen, wordt opnieuw een VOG -aanvraagprocedure gestart.

Aanvraag

Het bestuur of de door het bestuur aangewezen vrijwilliger start de elektronische VOG-aanvraag. Degene voor wie de VOG wordt aangevraagd krijgt per email een link met de aanvraagcode toegestuurd van de dienst Justis. Na het invullen van de aanvraagcode wordt de VOG naar het huisadres gestuurd. Een PDF van de VOG wordt gestuurd naar het VOG-email adres van HC Zwolle. Degene voor wie een VOG wordt aangevraagd krijgt hierover een bericht van HC Zwolle.

Justis is de screeningsdienst van het ministerie van Veiligheid en Justitie. Justis beslist namens de staatssecretaris van Veiligheid en Justitie of je een VOG krijgt. Voordat een beslissing wordt genomen, wordt eerst je justitieel verleden gescreend. Je krijgt een VOG als uit het onderzoek blijkt dat je geen strafbare feiten op je naam hebt staan. Is er wel sprake van strafbare feiten, dan beoordeelt Justis of deze relevant zijn voor het doel waarvoor de verklaring is aangevraagd. Zijn de gevonden strafbare feiten relevant voor het doel waarvoor de verklaring is aangevraagd, dan krijg je geen VOG.

Voor het aanvragen van een VOG heeft men een DigiD nodig. Indien deze niet voorhanden is kan men deze aanvragen via www.digid.nl/aanvragen.

Kosten

Voor vrijwilligers is de VOG gratis aan te vragen.

VOG niet aanvragen/afgeven

Het bestuur van HC Zwolle gaat ervan uit dat die eenieder van wie een VOG gevraagd wordt begrijpt dat het aanvragen en inleveren van een VOG noodzakelijk is. Zonder VOG kan en mag de betreffende persoon geen rol vervullen binnen de vereniging. Dit geldt dus zowel voor vrijwilligers als personen in loondienst.

 

Betrokken commissies

Vertrouwenscommissie

HC Zwolle draagt uit dat zij een sociaal veilige vereniging is, waar iedereen met plezier bezig is met haar of zijn sport: hockeyen. Dat we vertrouwenscontactpersonen hebben aangesteld kan wellicht negatief klinken; we doen er met elkaar immers alles aan om juist zaken als pesten, conflicten en ruzie, discrimineren en seksuele intimidatie binnen onze vereniging te voorkomen.

Maar stel nu dat het toch een keer voorkomt dat je een vervelende ervaring hebt of meemaakt. Dan is het fijn om je verhaal bij iemand te kunnen doen die een luisterend oor biedt, je in vertrouwen aanhoort en je kan helpen bij het vinden van een oplossing.

De vertrouwenscontactpersonen zijn er ook voor vragen die kunnen spelen vóórdat er problemen zijn. Bij een vertrouwenspersoon kun je terecht met vragen die je niet makkelijk stelt of waarvan je bang bent dat er niet serieus op gereageerd gaat worden. Dit geldt voor trainers, coaches, ouders, begeleiders en teamleden. Daarbij: snel melden, er over praten en zorgen dat er (vroegtijdig) een einde gemaakt wordt aan een ongewenste situatie maakt dat deze niet verergert en ook herhaling kan zo voorkomen worden.

Of het nu gaat om pesten, grensoverschrijdend gedrag, drugsgebruik of iets anders wat je dwars zit, zij zullen jouw verhaal aanhoren en vertrouwelijk behandelen. Je kunt hen gemakkelijk vinden op de website en bereiken via [email protected].

Wanneer kun je terecht bij de vertrouwenscontactpersoon van HC Zwolle?

De vragen die je hebt kunnen gaan over:

•Pesten en gepest worden

•Het gevoel hebben dat je er door je huidskleur, geloof of seksuele voorkeur niet bij hoort

•Grensoverschrijdend gedrag: de manier waarop je benaderd en/of aangeraakt wordt door een teamlid, trainer of coach ervaar je als onprettig

•Een vermoeden van grensoverschrijdend gedrag: je denkt dat iemand in jouw directe omgeving hier mee te maken heeft

•Zorgen over de wijze waarop er met je kind wordt omgegaan binnen de vereniging

•Vragen of jouw gedrag als trainer en/of coach verstandig is

•Iemand heeft je direct of indirect beticht van ontoelaatbaar gedrag

•Of je vraag bij de vertrouwenscontactpersoon op de juiste plaats is.

Hoe vertrouwelijk is een vertrouwenscontactpersoon?

Dat het belangrijk kan zijn om ook andere personen bij een vraag of probleem te betrekken zal duidelijk zijn, maar dit zal nooit zonder overleg en toestemming gebeuren!

Van de gesprekken die tussen jou en de VCP plaatsvinden wordt niemand op de hoogte gesteld zonder dat jij daar toestemming voor hebt gegeven en van op de hoogte bent.

De activiteiten van de vertrouwenscontactpersoon vallen onder de verantwoordelijkheid van het bestuur. Bij het afsluiten van het jaar rapporteert de vertrouwenscontactpersoon aan het bestuur óf er meldingen zijn geweest, van welke aard deze meldingen waren en hoe de voortgang en de afsluiting hebben plaatsgevonden.

Waar is de vertrouwenscontactpersoon voor?

In principe is de vertrouwenscontactpersoon er voor incidenten, vermoedens van incidenten en vragen daarover die tussen leden plaatsvinden of hebben plaatsgevonden of waarbij een relatie is tussen activiteiten binnen clubverband en de betrokkene(n).

Bij twijfel: bespreek met de vertrouwenscontactpersoon of je vraag bij haar/hem op de juiste plaats is. De vertrouwenscontactpersoon zal mensen niet persoonlijk opvangen en/of begeleiden. Als er verdere opvang noodzakelijk is, zal dit, altijd met toestemming van de betrokkene(n), plaatsvinden buiten de club. De vertrouwenscontactpersoon is er voor iedereen, van elke leeftijd binnen de club. Je kunt de vertrouwenspersoon bereiken via e-mail: [email protected].

 

Profiel vertrouwenscontactpersonen

Als vertrouwenscontactpersoon kun je te maken krijgen met lastige situaties. Hierom heeft het NOC*NSF een profiel opgesteld waaraan vertrouwenscontactpersonen moeten voldoen. De vertrouwenscontactpersonen van HC Zwolle zijn geselecteerd aan de hand van dit profiel.

Algemene taakomschrijving

De vertrouwenscontactpersoon is contactfunctionaris binnen de vereniging betreffende grensoverschrijdend gedrag.

Taken van de vertrouwenscontactpersoon:

a. eerste opvang/aanspreekpunt

b. doorverwijzen

c. preventieactiviteiten

Ad a. Eerste opvang:

De vertrouwenscontactpersoon is er voor leden die te maken hebben met seksuele intimidatie of ander ongewenst gedrag en hier met iemand over willen spreken.

De vertrouwenscontactpersoon:

•laat de klager het verhaal vertellen, maar is alert op zijn/haar taak

•bespreekt mogelijke doorverwijzingen

•informeert de klager of beschuldigde over de procedures op basis van het klacht- en /of tuchtreglement van de club en/of de KNHB

•vult het registratie- en rapportageformulier in

Ad b. Doorverwijzen:

De vertrouwenscontactpersoon verwijst klager, beschuldigde, bond of vereniging door naar een NOC*NSF vertrouwenspersoon en/of -adviseur, de commissie VSK, een klacht-/tuchtcommissie van de bond, advocaat, politie en/of andere hulpverleners.

Ad c. Preventieactiviteiten:

De vertrouwenscontactpersoon:

•profileert zich binnen de eigen organisatie, zorgt ervoor dat iedereen binnen de organisatie op de hoogte is van diens bestaan en ziet erop toe dat de gedragsregels van de sport worden nageleefd

•houdt zich op de hoogte van (landelijke) ontwikkelingen op het terrein van preventie en sanctionering van seksuele intimidatie binnen de sport.

•draagt bij aan beleidsuitvoering op verenigingsniveau met betrekking tot landelijke ontwikkelingen in het beleid Seksuele Intimidatie en sociaal veilige sportomgeving

•geeft (on)gevraagd advies en informatie aan het bestuur waarmee gericht beleid kan worden ontwikkeld tegen seksuele intimidatie. Hiervoor kan de toolkit/handboek sociaal veilige sportomgeving als leidraad worden gebruikt.

Randvoorwaarden

De vertrouwenscontactpersoon:

•is geen bestuurslid;

•heeft een duidelijk aanspreekpunt binnen het bestuur;

•wordt voor drie jaar aangesteld door het Bestuur;

•kan om de vijf jaar een VOG overleggen;

•is niet inhoudelijk betrokken bij procedures;

•werkt conform de geldende gedragsregels en protocollen.

Attitude

De vertrouwenscontactpersoon:

•is een sociaal, toegankelijk, oprecht en gezaghebbend persoon;

•geniet het vertrouwen van de bij de vereniging betrokken medewerkers en leden;

•heeft levenservaring, is integer en heeft een evenwichtige persoonlijkheid;

•is een persoon die zich neutraal en onafhankelijk op kan stellen;

•heeft affiniteit met een sociaal veilige sportomgeving en wil daaraan een bijdrage leveren;

Vaardigheden

De vertrouwenscontactpersoon:

•is in staat zichzelf en het onderwerp sociale veiligheid en (seksuele) intimidatie aan de doelgroepen te kunnen presenteren;

•kan een vertrouwelijk gesprek voeren met klager, beschuldigde, bond of vereniging;

•kan reflecteren;

•kan omgaan met vertrouwelijkheid en weerstanden;

•kan omgaan met emoties van zichzelf, de beschuldigde, het slachtoffer en de omgeving;

•is in staat bij te dragen aan het opstellen en uitvoeren van beleid rondom ongewenst gedrag.

Kennis

De vertrouwenscontactpersoon:

•weet welke procedures er bij een (dreigend) incident gevolgd kunnen worden;

•heeft voldoende kennis van procedurele gang van zaken rondom het indienen van een klacht;

•kent de sociale kaart betreffende (seksuele) intimidatie;

•kent de individuele en groepsprocessen die spelen bij (seksueel) grensoverschrijdend gedrag;

•heeft kennis van de interne organisatiestructuur en cultuur.

Aanbevelingen

De vertrouwenscontactpersoon:

•heeft een gerichte training gevolgd en is aanwezig bij terugkomdagen;

•staat open voor deelname aan intervisiebijeenkomsten binnen/tussen bonden.

 

Commissie Veilig Sportklimaat (VSK)

Om een veilig sportklimaat daadwerkelijk te borgen heeft HC Zwolle de Commissie VSK in het leven geroepen. Deze commissie draagt actief bij aan een veilig sportklimaat door het behandelen van klachten en het zonodig opleggen van sancties. De bevoegdheid tot het opleggen van sancties is door het bestuur gedelegeerd aan de Commissie VSK.

De Commissie VSK wordt op basis van noodzakelijkheid bij elkaar geroepen. De commissie bestaat uit een onafhankelijke voorzitter en minimaal twee leden die lid zijn van HC Zwolle. Deze leden kunnen ook deel uitmaken van andere commissies binnen HC Zwolle.

Tot de taken van de commissie behoren in ieder geval:

•Het monitoren van en adviseren van het bestuur en/of relevante commissies over het beleid m.b.t. een veilig sportklimaat

•Het behandelen van en oordelen over klachten over ongewenst gedrag

•Het periodiek rapporteren aan het bestuur over behandelde klachten

•Het afleggen van jaarlijkse verantwoording aan het bestuur, met dien verstande dat de vertrouwelijkheid van de informatie waarover de commissie VSK de beschikking heeft gekregen niet mag worden geschonden.

Klachtbehandeling

Wanneer iemand een klacht heeft dan kan die worden ingediend bij [email protected].

Deze klacht wordt ontvangen door de voorzitter. De voorzitter beoordeelt zonder nader onderzoek of de klacht zich leent voor verder onderzoek, zo nodig na overleg met de vertrouwenscommissie.

Wanneer de klacht niet in behandeling wordt genomen dan informeert de voorzitter de klager daarover en motiveert waarom die keuze is gemaakt. De klager kan tegen de beslissing om de klacht niet te behandelen in beroep bij het bestuur.

Wanneer een klacht wel in behandeling wordt genomen roept de voorzitter de commissie bijeen. De commissie start een onderzoek, waarbij in elk geval:

-De klager wordt gevraagd om de klacht toe te lichten

-De betrokkenen worden gehoord over de klacht

-De klager in de gelegenheid wordt gesteld te reageren op het relaas van de betrokkene(n)

-De betrokkene(n) kan/kunnen reageren op de repliek van de klager

De commissie maakt een verslag van de gevoerde gesprekken en legt dat concept gespreksverslag voor aan degene met wie het gesprek heeft plaatsgevonden om dit te controleren op feitelijke onjuistheden.

De commissie beslist zo mogelijk binnen 6 weken na ontvangst van de klacht. Wanneer het niet mogelijk blijkt om binnen deze termijn te beslissen worden klager en betrokkene(n) daarvan op de hoogte gesteld.

In haar beslissing legt de commissie uit welke feiten zijn vastgesteld, hoe die feiten zich verhouden tot de gedragsregels van HC Zwolle en welk oordeel daaraan gekoppeld wordt. Als de commissie besluit een sanctie op te leggen wordt dat in de beslissing vermeld en wordt toegelicht waarom deze sanctie passend wordt gevonden.

De commissie stuurt de beslissing aan de betrokkene(n), klager en het bestuur en bewaakt dat zij tijdig bevestigen dat de beslissing is ontvangen. Bij gebreke van die (tijdige) bevestiging stuurt de commissie de beslissing per aangetekende post.

Voor zover het bovenstaande ergens niet in voorziet wordt het tuchtreglement gevolgd, dat als bijlage bij deze gedragsregels is gevoegd.


Bestuur HC Zwolle

 


 

 

 

Contact

Adres
Luttekeweg 5
8031 LG ZWOLLE
038-4545316

Postadres
Postbus 1505
8001 BM ZWOLLE
KvK nummer 5298438

 

Instagram